S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

tisdag 20 november 2012

Kärt bär har många namn

Kaki,Sharon eller persimon.Ja många namnen på dessa tomatlika underbart söta bär som växer på 10-12 meter höga träd. Söta goda rika på A-vitamin och med ett utseende snarlikt en orange tomat.Stor nog att kallas frukt,men botaniskt allså ett bär. Jag köper och gillar mest Persimon.Ät dem precis som de är. Men du får passa på att njuta nu,säsongen för spansk persimon är kort. Den från andra halvan oktober och slutar redan i december. Från december fram till slutet av juli finns Sharon.

18 kommentarer:

  1. Tackar för tipset. Har aldrig smakat detta bär, men måste göra det...
    Ha en fortsatt trevlig tisdag, tjejjen.
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Hej du,,Ja då tycker vi lika,,BZN var väldigt populära nere i Europa när det begav sig80-90 talet.Då ska jag kolla efter dessa bär..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Ahh, en Kristianstadsbo.. Trevligt!! Där, i Emmaljunga och i Åhus har jag släkten på min mammas sida.
    I övrigt bor jag kvar i den natur jag växte upp i som barn. Övertog föräldragården 1981.
    Så en fd lantbrukarjänta som trivs bäst på landet är jag.

    SvaraRadera
  4. Jag har ätit såna Men tack för påminnelsen ska handla såna nästa gång jag är i affären..Du har väl en hel samling med märken?? Du har varit duktig en lång tid nu. Du har kämpat på bra!Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Syren. Ja det känns lustigt ibland att de klassas som bär jag känner mer som en frukt . Den är god men b finns inte så ofta som du säger de går fort åt med i butiken.

    SvaraRadera
  6. Smakade en sån förra veckan. Den var riktigt god!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Tror aldrig jag har smakat en sådan! Ser ut som en tomat helt klart!
    Hoppas allt är bra med dig!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  8. Sådana växer vid vårt hotell i Side...fick reda på namnet Persimon för ett par år sen. Kramiz

    SvaraRadera
  9. Vi brukar köpa små minitomater ibland som är goda till maten. Ha det bra !

    SvaraRadera
  10. Mums vilket som. Ja, vad de än heter alltså...:)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  11. Låter väldigt gott, vet inte om jag sett såna i grönsaks och fruktdiskarna här,men får kanske kolla lite bättre..*
    Inte fel med lite extra vitaminer så här års.
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  12. Jag bryr mig inte om vad dom heter. Jag älskar att äta några stycken lite då och då. Kramar

    SvaraRadera
  13. Tror inte att jag ätit en sådan nån gång.
    Jag har då i alla fall aldrig köpt nån.
    Sv: Tack för att du röstat på min dotter <3
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Hej Har kollat efter dessa frukter/Bär,,finns inte i den Coop jag handlar i...Ja trägen vinner,,Grattis..Haé Kram.

    SvaraRadera
  15. Vad gott, jag älskar tomater, gjorde inte det förr men nu älskar jag dem mer och mer.. Ja det blev lite fel länk till din blogg men blev rätt till slut. Hoppas att du har det allra bästa. Kram

    SvaraRadera
  16. Godmorgon Eva! Fredag igen och dags för kalas idag! Ska bli roligt att få uppvakta Maggan, pappas fru. Kalaset blir ju på sjukhemmet där hon numera bor. kramiz

    SvaraRadera
  17. Hej Syren.
    Tomater är gott,men persimon tror jag inte t jag ätit.Får kolla på cityGross som har det mesta.
    Idag blir det grönsakssoppa på brysselkål som är billigt just nu.Kram!Inger

    SvaraRadera
  18. Jag hade inte en aning om att dom fanns ens. Måste komma ihåg att testa dom.
    Tack för välkommandet.
    Min kontakt på försäkringskassan är jättebra. Företagsläkaren (som tyvärr har slutat) var så bra. Jag behövde inte förklara mig med stressen, det var som han visste bättre än jag själv hur jag mådde. Tyvärr blev det ingen hjälp där med det onda. Det är jobbigt med så många inom vården som varit inblandade. Det är också jobbigt med att jag har ont och har stress.
    Känns det bra att du blev pensionär? Var det i förtid? Ska jag vara helt ärlig så önskar jag ibland att dom ska förtidspensionera mig. Men det våga jag inte säga högt.
    Kram =)

    SvaraRadera