S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

måndag 15 juli 2013

Gammalt fiskeläge.

Vädret Kristianstad

Vi tog en tur mot Blekinge i lördags,vid 10 tiden.Vi körde först till Krokås. Det var en liten by med många fina hus nere vid hamnen.Tog en promenad är ju alltid skönt att röra sig efter bilturen dit.
Vi åkte vidare till Hällevik.
Där var det mycket folk när vi kom dit vilket alltid är trevligt. Hällevik är ett gammalt fiskeläge och att det finns flera fiskrökerier.Denna dag visades hur man gör nät och lite annat som tillhör en fiskare.Det fanns mycket att titta på som galleriutställningar marknadstånd loppmarknad mm.Hällevik är också en stor badort samt Strandvallen hemmaplan för fotbollsklubben Mjällby AIF.
 
Där finns ett fiskemuseum och det var väldigt intressant.Det fanns mycket att titta på.De båda bilderna tog jag när jag frågat om lov.Efter denna historiska rundtur på fiskemuseumet.Gick vi vidare för att lyssna på musik.På videon är det ungt par som ska sjunga och spela en låt de gjort själva och den handlar om deras barn som föddes handikappad.Denna låt berör mycket,om ni orkar lyssna så gör det.De kommer också att tävla med denna låt i Radio Blekinge,svensktoppen nästa.


Därefter intog vi resturangen för att få i oss lite mat,det var många som gjorde desamma så det blev en liten väntan innan vi fick vår mat.Glömde ta en bild men maten smakade bra,som var pannbiff med tillbehör.Senare åkte vi till Tosteberga hamn Skånes skärgård.En liten video till.Det var verkligen skönt att sitta en stund vid havet och bara få vara.
Dagen var solig och varmt (29 grader) hela dagen så det var skönt med lite svalka.
 

24 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Hos oss i norr börjar det kännas lite höst...Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder, små fisklägen är så mysiga att gå runt i! =) Ser ut att vara ett fint museum också!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för kommentarer hos mig.Och så kul,din son har .namnsdag.Grattis!
    Min son har också ett annorlunda namn.Charles Ruben!
    Kram,Inger

    SvaraRadera
  4. Det var en fin sång!!.. Nattikram!

    SvaraRadera
  5. Kväller,,fina bilder du fått där,,Toppklockan är fin i sin blålila färg,,hoppas den kommer tillbaka..Haé Kram.

    SvaraRadera
  6. Vilken fin utflykt, dit hade jag gärna följt med! Lite typ som våra gamla skillingatryck tänker jag, när en sång handlar om något smärtsamt som hänt i vårt liv. Kramiz

    SvaraRadera
  7. det är så vackert utefter den svenska kusten och så hade ni så fint väder också
    Sv: visst är det hemskt det som hände min mamma
    kramar

    SvaraRadera
  8. Det är nostalgi när man går och ser på såna saker.
    Hoppas sången slår igenom för dem :)

    SvaraRadera
  9. Jag älskar gamla fiskelägen. Det är så fantastiskt med närheten till havet. Det brukar vara otroligt vackert också. Fina bilder. Kramar

    SvaraRadera
  10. Härligt med hav och sol!!!! +10 här idag, så egentligen ska jag väl inte klaga....

    SvaraRadera
  11. Härligt med hav och sol! Men jag ska inte klaga för idag är de iaf +10

    SvaraRadera
  12. Wow Vilket ställe!
    Och vilken röst!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Härlig utflykt ni hade och fina foton vi får se.
    Jag har jobbat på ett Ålderdomshem och där fanns det en fiskargubbe som både knöt nät och lagade. Han ville lära mej att knyta nät. Men det var ju så mycket annat med jobbet jag jobbade som arbetsterapibiträde.

    I morse blev det fula ord sagda upptäckte en spricka uppe vid taket.
    Det är som 3 block där dom satt igen hålet dom bila upp från golv till tak under stambytet, där det är en massa rör. Så det måste vara dåligt underarbete. Hoppas det inte händer mer innan dom kommer tillbaka från sin semester.

    Ha det gött
    Kram

    SvaraRadera
  14. Underbart vackert i såna där små mysiga fiskelägen, härligt att gå runt och ta in atmosfären...
    Hoppas deras fina låt kommer gå bra i tävlingen,
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  15. Ser att ni har samma underbara väder som vi har här! Kan säga att takterassen på vårt jobb är välbesökt nu! I Turkiet o Side behöver de verkligen svalka av sig lite, där är det just nu alldeles för varmt! För mycket värme för min del! Kramiz

    SvaraRadera
  16. Trevlig sommar! Nu är de väldigt nära semester!

    SvaraRadera
  17. God morgon i den goa fina sommarvärmen! Visst är det fint i Uddevalla, fast hela vårt land är väldigt vackert när det är somrigt o fint! Kramiz

    SvaraRadera
  18. Så fina bilder :)

    Nu är vi hemma, har bloggat under hela veckan men inte läst eller svarat på kommentarer så nu har jag en del att ta igen :)

    Må spå gott Kram

    SvaraRadera
  19. Jag älskar sådan härliga fiskelägen.
    Underbara foton..
    Fin låt som berörde djupt..
    Ha det allra bäst i sommaren, tjejjen.
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Sv: nej, det blir mycket mindra datatid nu när vädret är så ljuvligt
    kramar och en fin sommarvecka till dig

    SvaraRadera
  21. Ja det var en otäck upplevelse med allt blod som forsade fram och man vet inte vad man ska ta sig till först. Men det gick ju bra till slut i alla fall..
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  22. Så härliga och många spännande bilder. Jag sitter och njuter.
    Ha en fortsatt jättefin dag nu!

    SvaraRadera
  23. Tassar in och önskar dig en verkligen bra sommardag.
    Du har säkert hamnat på din odlingslott vid denna tidpunkten. Bästa tiden är ju att vara där nu.
    Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera