S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

torsdag 29 augusti 2013

Rothoffska kolonin

Vädret Kristianstad

I Sveriges kolonitätaste stad,där var 27:e landskronabo har koloni,finns landets enda kolonimuseum.
Rothoffska kolonin ligger i det centralt belägna koloniområde runt det gamla Citadellet och här bedrivs en populär verksamhet i Landskrona museums regi.Redan 1870 fördelades odlingslotter.Citadellets tak syns på bilden ovan.
Stugan byggdes 1903 och är en av de äldsta bevarade stugorna på området  Idag fungerar den som utställningslokal,möblerad som 1900 talets början med en liten utställning samt berättelsen om familjen Anton och Hilma Rothoff som behövde ett ställe där de kunde odla potatis,därför köpte de kolonilotten i början av 1900 talet.Den lilla gröna stugan bestod från början av bara ett rum på 2x2,5 meter,när familjen växte byggdes den ut.
Rothoffska kolonin är en vacker och rogivande plats där man kan njuta av trädgården eller titta in i stugan.Stugan har restaurerats med antikvariska hänsyn och trädgården odlas helt ekologiskt. Ekologiskt är precis vad vi själva odlar.
En annan stuga som även den från 1900 talets början är den vackra Eden och en vacker hibiskus i denna trädgård..
Stugan är öppen 1 maj till 15 september alla dagar mellan 12.00 - 16.00. Trädgården är öppen under dygnets ljusa timmar.
Rothoffska kolonin Citadellvägen 21
Landskrona.
 

23 kommentarer:

  1. Där hade du bild på rosenflockel....... Nu får du vara med och se lita av blommorna som var på trädgårdsfesten i min blogg!!Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack,,det är så fint med dessa välbevarade kolonilotter,med sin lummiga grönska,finns ett koloniområde i Gävle oxå som är fint..Ja den oroväckande himlen i går kväll,lämnade inget regn medans jag var vaken..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Vilken grönska!!! Vilken fin liten stuga + inredning! Toppenbilder i storformat!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad vackert det ser ut att vara, hoppas jag kan besöka den någon gång! =) Härligt att grönskan tas till vara!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder du visar.
    Och vad kul att man kan gå och titta inne i den och runt om. Lite för långt bort för mig bara. Men har varit i Karlskrona några gånger. Preskriberat nu det var i början på 60-talet. En kille förstås.
    Tack för din kommentar

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket underbart fint ställe! Det skulle jag verkligen vilja besöka! Kanske blir tid för det när man blir pensionär...Kramiz

    SvaraRadera
  7. Så mysigt, jag hade ingen aning om att det fanns ett kolonimuseum :) Kram

    SvaraRadera
  8. Fina bilder Syren. Ha det bra !

    SvaraRadera
  9. koloniträdgårdar är ju så vackra, det är ju människor med genuint intresse för att odla som har dem :) där skulle jag vilja strosa, kanske en bra sommarutflykt nästa år :)
    Sv: jodå, jag har också betalat in ungefär 3 000 kr redan innan men den summan stämde tydligen inte riktigt, det saknades alltså 6 kr till
    jodå, jag kunde J:s pinkod utantill :)
    kramar

    SvaraRadera
  10. Sååå mycket fina bilder du lagt in, där kan man nog gå länge och titta och njuta.Tänk så mycket fint som finns bevarat ändå...
    Kram vännen och ha en skön helg♥♥

    SvaraRadera
  11. Det är så trevligt när man bevarar och håller i ordning olika saker. Koloniträdgårdar är viktigt för många. Vi har odlingslotter alldeles i närheten av vårt hus. Där fixas och donas det från tidig vår till sen höst! Jättefina bilder! :) Kram

    SvaraRadera
  12. Ha det så bra i Malmö!! Kram!

    SvaraRadera
  13. Wow...så vackert där verkar vara.
    Jättefina bilder du tagit.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Ooooh, så underbart fint...Skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en egen sådan täppa med hus.
    Riktigt mysigt...
    Tack för fina foton.
    Kramen

    SvaraRadera
  15. Fina foton kul att läsa om stugan och odling.
    Är så fint med koloniområden. Här försvinner många för att dom bygger hus.
    Kram och ha en bra dag

    SvaraRadera
  16. Åh så fint. :)
    sv: Åh, den bröllopsmaten var het ofantligt god, hihi. Tack så hemskt mycket för din fina kommentar vacker!
    Söndagskramar. ♥

    SvaraRadera
  17. Läcker stuga!!!! Så fina bilder!

    SvaraRadera
  18. Tänk vad toppen det är med bloggen,tack vännen för att du gav mig namnet på växten.Passande är det också, det ser ut som ringlande svansar...
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  19. Du har så gräsligt vackra trädgårdsbilder i din blogg. Du skulle kunna göra en vacker bok av alla bilderna. Har du kikat in hos Solentro någon gång? Där kan man trycka upp egna böcker, jag gjorde det en gång. En minnes bok över alla husdjur jag haft. Ha en god fortsättning nu på veckan.

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Jag tycker bannern är finast.Övriga kort också,Men det är något speciellt med bannern.
    Kram,Inger

    SvaraRadera