S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

onsdag 23 april 2014

Torup och Bokskogen

Vädret Kristianstad

Påskdagen besökte vi Torup slott. Som ligger i Bara socken i Svedala kommun i Skåne.
Torup slott är ett av Sveriges bäst bevarade  renässanslott. Slottet byggdes på 1500 talet och har fortfarande sin unika karaktär. Slottet är tre våningar hög tegelbyggnad. Den bildar en fyrkant med ett åttakantigt torn i nordvästra och ett runt i sydöstra hörnet.
Torups rekreationsområde på 365 hektar stort bokskogsområde med motionsspår och lekplatser och statarmuseet mm.
Det finns så mycket mer att berätta och se i  denna vackra natur och kultur område så det är värt flera besök. Klicka på bilderna för att se dem bättre!

Vi hade en underbar dag tillsammans med dotter och barnbarn.

23 kommentarer:

  1. Tack för besök på min blogg!
    Fina bilder/ kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga, trevliga bilder!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Kul att besöka ett slott! Jag skulle vilja besöka Greveholm slott någon gång.. men vet inte ens vart det ligger eller om man kan göra det, haha. Gillade julkalendern :)

    SvaraRadera
  4. Skåne är ett harligt land! Fin dag ni fick med dottern och barnbarnen... Kram1

    SvaraRadera
  5. Härligt med såna utflykter i vackra omgivningar, och ibland kan det vara svårt att hinna med allt man vill se...
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  6. Ser verkligen fint ut där. Tror jag det att du hade det underbart!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej du,,klart ni hade en fin dag i fin miljö,,fina bilder..Jag har en sval menfin dag,solen skiner,önskar lite varmare bara..
    Ja jag har väskan packad,åker i morgon bitti..Haé Kram.

    SvaraRadera
  8. vilken härlig utflykt i underbar natur
    jag tror att ni njöt lika mycket allihop
    kramar

    SvaraRadera
  9. Så fina foton, vad härligt att strosa omkring där.
    När jag gör mina hitta på blommor så slår jag in dom i blompapper.
    Kramen

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilken härlig dag! =) Jag gillar att besöka slott, så alltid bra med tips på fina ställen att fara till! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  11. Jag antar att det allra bästa ändå är att vara tillsammans med barn och barnbarn. Allt det andra är en stor bonus! Jättefina bilder från en härlig dag! Kramar

    SvaraRadera
  12. Här är knasiga jag som skriver en kommentar och sedan på retur, det gick ju inte så bra.
    Fina, underbara bilder du har och en fin tur ni fick där. Det syns att barnen trivs.
    Tack för din kommentar, nästa gång om det blir någon kommer du direkt till klippet jag hade missat bädda in att de ändrat på det, hittade det inte, men nu har jag fixat till det.

    Hoppas ni får fortsatt fint väder, här har det varit sol och varmt sedan före påskveckan.

    Må så gott

    Kram

    SvaraRadera
  13. Slottet påminner om Greveholms slott från advents kalendern. Det är inte samma slott? Underbara bilder. Härligt när allt håller på att slå ut. Jag har lite problem med allergi just nu, men jag hoppas det snart ska gå över. Vad man har längtat efter våren och sommaren. Hoppas bara att sommaren också kommer bli fin, nu när våren är så tidig. Ha det så gott.

    SvaraRadera
  14. Mysig omgivning där vid slottet. Ser ut som att du har haft en fin påskhelg. Kram

    SvaraRadera
  15. Tack för din kommentar om min dikt hos spanaren 55. / Agneta

    SvaraRadera
  16. Dit måste jag med åka en dag :)

    Ja, jag hoppas CT:n visar det läkaren tror så jag kan bli kvitt mina bekymmer :)

    SvaraRadera
  17. Det är en fin upplevelse att gå runt i gamla slott. De är ju oftast mycket välbevarade och det är lätt att fantisera om de tider som en gång var där. Fina bilder!

    SvaraRadera
  18. Vad trevligt!
    Mysigt att besöka slott och se alla vackra möbler och tavlor :)

    Kram

    SvaraRadera
  19. Kväller,,Jo då visst sätter jag upp dig på Kärnlistan..Haé Kram.

    SvaraRadera
  20. Underbart att få var tillsammans med sina nära & kära...
    (har flyttat min sida, du är välkommen att följa mig där=
    Kramen

    SvaraRadera
  21. Villka härliga bilder du bjussar oss på. Det ser så vackert ut där nere i Skåne.

    Hälsningar från Sundsvall.
    Kram.

    SvaraRadera