S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

torsdag 12 september 2013

Äpplekaka.

nVädret Kristianstad

Våra egna äpplen som är ekologiskt odlade.
Äppelkaka kan göras på många olika sätt. Ett recept med ekologiskt ingredienser fick vi i lördags när vi var på skördemarknad.Vi bakade samma dag denna äppelkaka och det var den godaste jag har smakat.
200 g ekologiskt smör
4 kravmärkta ägg
5 dl ekologiskt socker
1 tsk bakpulver
6 dl ekologiskt vetemjöl
Generöst med ekologiska äpplen
Tillagning
Smält smöret och låt svalna.
Vispa äggen med socker poröst.
Häll ner smöret.
Blanda 1 tsk bakpulver med vetemjölet.
Vänd ned detta i smeten.
Bred ut på smörpapper i långpanna.
Skala,kärna ur och tärna äpplena.
Vänd i kanel om du vill.
Häll rikligt med äpplebitar över smeten.
Tryck gärna dem ordentligt i smeten.
Grädda i ca 45 minuter i 175 grader.

Den går att frysa.
Smaklig spis!

21 kommentarer:

  1. Äppelkakan ser mumsig ut..
    Nä inte får man ge upp,,numera är det så mycket enklare när man kan sköta forskningen från sin egen dator,,annat var det när jag började för ca 40 år sen,,då fick man beställa microkort från landsarkiven och sitta på biblioteket och läsa korten på kortläsare,,då tog det tid..Haé Kram.

    SvaraRadera
  2. Ja gör det,min syster gjorde den på en helbit Carré,som hon sedan pillade isär,lätt som en plätt.jag tog en bit högrev som jag hade hemma,blev oxå bra..Haé Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det låter jättegott med äppelkakan! =)
    Mitt först oktober inlägg är för att visa att vi ska ha en blog hop framöver så har gjort den så att den är högst upp! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder! Så gott med äppelkaka! Ska prova ditt recept vid tillfälle :) Vilka vackra bilder dom två högt upp på din blogg :) Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Så gott med egna äpplen, finns så mycket man kan göra med dem. Äppelkaka är inte dumt alls :) Kram

    SvaraRadera
  6. Din äpplekaka ser god ut!! Ha en bra kväll1 Kram!

    SvaraRadera
  7. Din header med solrosen är så underbart fin! Äppelkaka är så vansinnigt gott! Dubbelt gott om man odlat själv! :) Kramar

    SvaraRadera
  8. Oj vilken god äppelkaka,den måste jag prova. Så här i äppeltider tar man tacksamt emot nya recept som man får...*
    Kram vännen och ha det fint♥

    SvaraRadera
  9. mmmm, så gott! Har sett att det är väldigt mycket frukt här i år, kanske man kan tigga sig till lite äpplen hos någon...Kramiz

    SvaraRadera
  10. vi har också en massa egenodlade, ekologiska äpplen, olika sorter, en del som var mogna redan i augusti och så framåt
    kramar

    SvaraRadera
  11. Mums vad gott det ser ut.
    Man kanske ska ut och palla äpplen.
    När vi bodde i hus satt jag fast solrosblommorna i ett träd till fåglarna.

    Tur att det är sällan jag åker med SL. För fy 17 vad dom kan försämra. Var bättre med remsorna man använde när man åkte sällan.
    Kram och ha en bra dag.

    SvaraRadera
  12. Sv: önskar dig en trevlig helg
    kramar

    SvaraRadera
  13. Men vad gott.. Tackar för detta recept. Ska verkligen testa det.
    Härligt att kunna äta äpplen av egen skörd..
    Kramen....

    SvaraRadera
  14. Morron Syren ! Tittar in och smakar lite utav din goda Äppelkaka. Här har det regnat 8mm i natt och bladen har börjat att gulna så hösten är här. Ha det bra !

    SvaraRadera
  15. Å så fint,Syren!
    Fina kort och bakgrund!
    Äppelkakan blir nog inget kvar att frysa!Gott.
    Inger

    SvaraRadera
  16. Det var en fin solross och en sjöfågel du hadd nyss, jag gick ifrån några minuter och sedan var den borta. Kaputtt.
    Jag fotade några mastodontblad frånn en solros utnanför huset idag men det är värden som står för den, blomman är slut för länge sedan.
    Hade på balkongen förr om åren men nu orkar jag inte med det när dt ska bort allting igen.

    Äppelkakan står jag tyvärr över, är ingen fruktälskare förutom päron. Men tror säkert den är god.

    Just ja, glömde jag ju nästan nu har jag fått ordning på bloggen meed bilder från mobilen. Men jag inget särskilt där ännu bara provat att det verkligen fungerar.

    Må så gott

    Kram

    SvaraRadera
  17. Åh, mums så gott!
    sv: Åh, du är ju bara för söt. Tusen tack fina du!
    Söndagskram. ♥

    SvaraRadera