S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

onsdag 11 juni 2014

Hembygdsparken i Degeberga.

Vädret Kristianstad

Här i Mörkavadåns dalgång har hembygdsföreningen skapat en underbar park med ett 10 tal äldre byggnader och fyllt dem med intressanta föremål. Här finns kvarn,smedja,vagnmakeri och en stor prästgård från 1700 talet.I andra byggnader hittar du museer för lantbruksredskap hästdragnar vagnar,en lanthandel samt en skolsal från tidigt 1900 tal. Ivar Johnsson museet har skapats till minne av en av vårt lands främste skulptörer Ivar Johnsson ( 1885 - 1970 ) från Vittskövle vår bygds stolthet.  Här intill Skånes vackra vattenfall Forsakar. Där är det väldigt vackert. Samt en fin stugby. Årligen arrangeras en rad marknader och andra evenemang.
Parken gränsar till ett stort friluftsområde med bokskogar.
Klicka gärna på bilderna!
Cafe Trolldegen en oas.
Degeberga ligger 25 km söder om Kristianstad utmed riksväg 19 mot Ystad och Simrishamn.Avtagsväg mot Hembygdsparken i södra delen av byn 1 km västerut.

19 kommentarer:

  1. Jag har varit i forsakar för längesen.....Jag vet att det är viktigt att dricka massor Men jag slarvar! Kram!

    SvaraRadera
  2. Trevlig bildserie! Vackra bilder du har högst upp i bloggen! Kram tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. Såg väldans fint ut där :-)

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt ställe. Ett sånt där ställe som man vill vara länge på :)

    SvaraRadera
  5. Vilken härligt fin plats och vilken vacker header du har! Kramiz

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara något för mig. Älskar sådana platser :)
    Då jag besöker Ystad kanske :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vårt avlånga land är så otroligt vackert och det finns smultronställen i alla delar! Dina bilder visar verkligen det! Kramar

    SvaraRadera
  8. Underbara foton... Som sagt, Vi har ett vackert land, synd att man oftast reser härifrån på sem..
    Kramen till dig..

    SvaraRadera
  9. Härligt när de bevarar gamla byggnader och slapar en sån fin omgivning också! Mysigt namn på caféet också! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  10. Ser ut som ett jättefint ställe.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vilket ställe, kul när det bevaras och görs något vettigt av det istället för att det skall förfalla. Kram

    SvaraRadera
  12. Ja oj så mycket fina smultronställen det finns, bra tips du ger här, för det gäller verkligen att upptäcka dom..
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  13. Gulligt namn på cafe. Ser så mysigt och fint ut.
    Den rosa koftan var enkel att sticka är bara ett stycke.
    Ingen sommarvärme hos mej blåser så himlans kallt.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Beautiful place, fantastic photos:) Greetings

    SvaraRadera
  15. Det har jag missat, det får besökas :)

    Ja det måste göras något för barnen nu, de är vår framtid. Sedan måste vår arbetsmiljö bli bättre.

    SvaraRadera
  16. Tackar,hoppas att du får en härlig midsommar..Ja jag hade alla sorters väder under min norrlandsvecka..Ganska skönt att vara helt utanför den moderna tekniken..Haé Kram.

    SvaraRadera
  17. JU äldre jag blir desto mer uppskattar jag parker av det här slaget. Hurra för hembygdsföreningar!
    Mittenbilden har jag tittat på flera gånger och det är toppenfin! Kram och tack för röstningen. Jag tycker att det är långt att man kan rösta en gång om dagen i en hel vecka! Kramar

    SvaraRadera