S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

tisdag 1 april 2014

Ögonoperation.

Vädret Kristianstad

 
För lite mer än tre år sedan besökte jag ögonkliniken på vårt sjukhus. Det konstaterades att jag hade gråstarr. Läkaren sa att du blir kallad till operation. Jag väntade och väntade,men sedan kom en annan sjukdom så jag tänkte inte så mycket på det då. För några månader sedan började jag få dimsyn ont i nacken och huvudvärk. Beställde tid hos Specsavers  för att kontrollera synen vilket var förändrad.En remis skickades till sjukhuset. Fick akutglasögon efter en vecka. Efter några dagar fick jag ett brev från sjukhuset att väntetiden är 5 månader för en förundersökning. Glasögonen blev inte så mycket bättre, ringde Specsavers fick en tid dagen där på. Ny synundersökning och optikern skrev nu en remis till Axess Medica ögonklinik i  Kristianstad. Fick snabbt svar att jag var välkommen till operation den 25 mars 2014. Operationen utfördes med lokalbedövning. Där den grumlade linsen togs bort med ultraljudsteknik. Det innebär att den grumlade linsen finfördelas och sugs ut genom ett litet snitt. Den borttagna linsens ljusbrytande förmåga sätts en plastlins in i linskapseln. Båda ögonen opererades. Efter operationen fick jag speciella ögondroppar som ska tas tre gånger om dagen i tre veckor. Operationen kändes inget alls. På fredag(4 april) ska jag på kontroll hos optikern. En dag efter såg jag alla färger som jag inte har sett så klart,bara det är fantastiskt. Använder solglasögon ute och läsglasögon när jag läser och skriver. Det tar ca 6 - 8 veckor innan ögat läkts. Där efter kan jag prova ut nya glasögon.

 

27 kommentarer:

  1. Så roligt att din syn är så mycket bättre. Måste kännas riktigt bra :) Härligt att se hur det knoppas och grönskar hos er. Vi får nog vänta en månad till ungefär.

    SvaraRadera
  2. Operationen lät väldigt läskig, men så bra att det gick så bra! Hoppas det bara blir bättre och bättre nu.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men oj så skönt att du äntligen fick hjälp,,inte av den vård landstinget erbjuder,eller vård,kanske man inte kan säga,där är det väntan som gäller,,nä tack vare din egen förmåga att söka hjälp, kom du till ett privat alternativ tror jag,hoppas du blir helbra..
    Jag blev Aprillad i morse när jag tittade ut,marken var vit,,vilket "Aprilskämt"..Haé Kram.

    SvaraRadera
  4. Så underbart att du äntligen fick hjälp, så tragiskt att det ska vara så segt inom landstinget. Bra att du inte gav upp i alla fall! =)
    Jag har sett några tussilago men annars är det mest kallt nu på morgonen och frost, vi hade värme en månad för tidigt men nu är lite kyla tillbaka, dock mest snön borta.
    Hoppas du har en fin vecka!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  5. Skam den som ger sig...
    Vad bra att du fick hjälp.
    Sv: Rhododendron ska klippas på vinter/vår. Så här sägs det :"Korta in grenarna intill en sidogren. Försök att klippa på ungefär samma höjd ovan marken, det är viktigt att busken får behålla sin naturliga form. En förutsättning för att en hård beskärning skall lyckas är att plantan trivs på sin plats och är i god växt. All beskärning bör göras under vårvintern".
    Så vi klippte rätt tid :)
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så skönt att du fick hjälp! Bra att du stod på dej! Du får gärna komma på uppvisningen! Kram!

    SvaraRadera
  7. Skönt att du fick hjälp till slut, och fantastiskt att det har gått så bra trots allt,hoppas det fortsätter så nu,
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  8. den operationen gjorde jag för, är det tre eller fyra år sedan, jag gjorde den privat och därför behöver jag inte läsglasögon heller, jag ser att läsa och jag ser allt, visst kändes det bra? jag kommer själv ihåg att jag häpnade att alla färger var så vackra
    ha det gott
    kramar

    SvaraRadera
  9. tack för kommentaren och jodå jag mår mycket bättre nu! :)
    ha en toppen dag!

    SvaraRadera
  10. Skönt du fick tid på det andra stället, sjukt det skall vara så långa körer på sjukhuset :(

    Ja jag hoppas med många ger en gåva till insamlingen det skulle betyda mkt.

    SvaraRadera
  11. Jag har med opererat ögonen (grå starr i båda) det var lättare operation än vad jag trodde. Skönt att ha det gjort. Kram

    SvaraRadera
  12. Vad bra att du fick en tid så snabbt. Du opererade båda dina ögon samtidigt. Några av mina vänner fick ta ett öga i taget. Jätteskönt när det finns hjälp att få! Kramar

    SvaraRadera
  13. Gott att ha det gjort Eva.
    Orkar inte kommentera just nu...det är för mycket runt omkring med Margaretas bortgång och pappas flyttning, så mycket som skall hinnas med ordnas...och jobbet på det...Kram

    SvaraRadera
  14. Önskar dig en trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Sv: jo, nu är det bättre igen :) tack
    mm, det är fina människor på de flesta ställen, jag menar privatkliniker :)
    ha det gott
    kramar

    SvaraRadera
  16. Skönt att ha det gjort nu. Tänk om dom gjort det tidigar så hade du sluppit all väntan. Kram på dej Eva.

    SvaraRadera
  17. Vilken tur att du fick hjälp snabbt! Håller tummarna för att det läks som de ska

    SvaraRadera
  18. Härligt att du kan se alla färger och mycket annat.
    Min kompis har oxå gjort samma sak som dej på bägge ögonen och hon sa att det är otorligt vad mycket man ser nu.
    Flera borde göra som dej och använda solglasögon.
    Jag gillar att baka. Bara tråkigt att ta hand om disken. Men det gör jag medans bullarna jäser.
    Ha en bra dag
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Hej SYREN, din tid kommer strax! I år kan du se alla vackra blommor precis som dom ser ut! Jag hoppas att du är helt återställd i dina ögon nu! KRamar

    SvaraRadera
  20. Åååå, vad härligt att kunna se bra. Skönt att det var en så smärtfri operation.

    Sv: för att rösta så klickar du på facebook"flärpen" upp till vänster på bilden. Logga in om du inte redan är det.

    Klicka sedan på bilden och längre ner ser du en likadan bild. Klicka på den så ser du att det ökar i rösterna.

    Tusen tack för att du vill rösta på mig :)

    SvaraRadera
  21. Vad underbart :) Så vackra bilder du har i bloggen på alla blommor och växter. Vad kul det måste va att kunna se allt fint nu som växer. Hoppas du njuter. Kram på dig.

    SvaraRadera
  22. Men tjejjen, så underbart... Att se är väldans viktigt. & härligt att det gick ganska så fort med operation osv.
    Glad för din skull..
    Varma kramen....

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Så härligt att kunna se,för nu är du väl ok?
    Och granna blommor är det här.ja,våren är på gång.Skattepappret har kommit och skatorna bygger på sitt bo.Trevlig helg
    Kram,Inger

    SvaraRadera
  24. Har haft samma operation, fast tog ett öga i taget.
    Det var verkligen ingenting att oroa sej för. Kändes
    inte alls. Fick bara låta bli att lyfta för tunga saker och
    försöka att hålla sej upprätt så mycket som möjligt.
    Otroligt vilken skillnad det gjorde. Behöver bara för-
    storingsglasögon (som jag köper på Dollar Store) för
    läsning med liten stil. Annars ser jag jättebra.

    Det är tydligt att det är nåt fel med systemet i Sverige,
    när det tar 5 månader att får en FÖRundersökning!!!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ruth för att du tittade in hos mig! kram

      Radera
  25. Hej!
    Idag är det ordentligt häöstväder-Tittar in hos dig och vilka underbara rosor och allt annat.Kram,Inger

    SvaraRadera