S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

onsdag 6 november 2013

Kaktusfikon

Vädret Kristianstad

 
 
 
 
Kaktusfikon är frukten av en kaktus som är vanlig runt Medelhavet och Sydamerika. de skalas och ätes färska som de är eller i förrätter,dessert eller sallader. Fruktköttet är milt,sött,saftigt och påminner lite om melon. På skalet som är rött,gult eller gulgrönt sitter fina taggar. Frukten innehåller många kärnor som är ganska hårda men ätbara. Tips: taggarna som sitter i smågrupper på skalet är mycket fina och vassa och fastnar därför lätt i huden. Skala frukterna innan serveringen för att inte ge en obehaglig överraskning.
Innehåller massor av vitaminer men ej D vitamin. D vitaminer får man av 15 min sol eller fisk och ägg.
 

29 kommentarer:

  1. Dom har jag varken sett eller ätit förr :) Spännande!

    SvaraRadera
  2. Oj ätbar kaktus,,det var nytt för mig...Ja jag sträcker så mycket jag kan,,blir nästan 178 cm lång..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Dom får man äta med försiktighet! Det är skönt efteråt när man har fått städat. Då kan man bara vara och så njuta. Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är skönt efteråt när man har fått städat. Då kan man bara vara och så njuta. Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Syren. Jaha fikon sa du jag hör till den sortens folk som inte tycker om fikon alls i någon form, Vet inte hur det kommer sig men har testat många gånger men det fungerar inte men jag tycker de är häftiga att se på dessa är ju de som Björnen Baloo sjunger om I djungelboken.

    SvaraRadera
  6. då får man alltså se upp med taggarna
    Sv: tack :)
    kramar

    SvaraRadera
  7. Hej. Tack för den informationen. De ser ju riktigt roliga och goda ut. Men de där taggarna får man nog allt ta och akta sig för. Finns de ute i handeln?
    Hej svejs.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att dom där taggarna är lite läskiga... :-)

    SvaraRadera
  9. Svar: Jasså, nyfiken? ;) *ler*
    Håller på med bilderna nu =) Så om en liten stund kommer nytt inlägg upp.

    SvaraRadera
  10. Ja det är skönt att bara få ta det lugnt! Kram!

    SvaraRadera
  11. Spännande, inte sett såna frukter tidigare! =)
    Hoppas allt är bra, här fick vi lite snö imorse men det töade bort igen!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  12. Det var intressanta frukter, inget som jag provat, men får kika om dom finns i affären.Man måste ju prova lite nytt i bland..**
    Så fina bilder du har i headern,
    Kram vännen och sköt om dig**

    SvaraRadera
  13. Joina gärna Veckans blogg tävling om du ha lust :) kram
    http://aschmandas.se/blogs/27439816/veckans-blogg-v45-vinnareny-omgaang.htm#WriteComment

    SvaraRadera
  14. Kaktusfikon? Har aldrig hört talas om det :)
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Har nog sett dem i affären, men kan inte påminna mig om att jag har testat att äta dem. Kram

    SvaraRadera
  16. Jag har nog ätit dom någon gång, men jag kommer inte ihåg vad dom smakade! Jag gillar att testa tropiska frukter! Kramar

    SvaraRadera
  17. Har sett att Willys har dom. Låter ju gott, låter gubben fixa dom när jag köper dom så jag slipper få taggar i fingrarna.
    Idag har det varit flera bilar från el-bolag här så det fixas säkert där det brann.
    Tack, den nåldynan fick ett nytt hem.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Tror jag smakat det. Det är härligt med frukt och grönsaker. Man blir aldrig trött på det :)

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Jag har aldrig ätit dem! Jag har sett dem i affärerna, men inte vågat ...

    SvaraRadera
  20. Jag ska ta och se om dom har D vitaminer i affären i morgon. Jag önskar jag hade varit en flyttfågel nu så jag kunnat flyga söderöver. Fy för detta hemska mörker och höstrusket som är nu. Åter igen, du har underbara bilder på härliga växter i din blogg. Dom där kaktus frukterna vet jag inte om jag skulle våga äta. Ha det så gott.

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Jag blir glad av alla fina kort hos dig.Eva.
    Nu är mörkret över oss.
    Kram,Inger

    SvaraRadera
  22. God Kväll ! Det har varit så mycket att göra här så jag har inte haft tid med bloggen. Men nu tar jag mig lite tid.Jag har aldrig hört talas om dessa fikon inte heller sett dessa på bild. Intressant !!! Ha det bra !

    SvaraRadera
  23. - Veckans blogg vinnare är utsedd, gå in och kolla ifall det var du som vann! Oavsett resultat går det bra att vara med igen! kram :)

    SvaraRadera
  24. Hmmm, har aldrig hört talas om dem...Men tackar, alltid roligt att lära sig något nytt..
    Kramen

    SvaraRadera
  25. Har ätit sådana, de är goda!
    Nu är min dator hemma men antagligen fel på en kabel...måste bytas idag. Kramiz

    SvaraRadera