S

S
Alla bilder på bloggen är mina egna.Klicka på bilderna så blir det lite större. Kristianstad fyller 400 år.

onsdag 13 mars 2013

Naturum i Vattenriket visar vägen ut.

 

Kristianstads Vattenrike väntar många upplevelser året runt.Starta på naturum vattenrike.Här finns utställningar guidade turer och information som visar vägen ut.Naturum ligger vid Helgeåns strand strax väster om järnvägsstationen i Kristianstad.Runt om i landskapet finns 21 besöksplatser.Spångar leder informationsskyltar och utemuseer.Här finns upplevelser året runt.Våren bjuder på  tranor,öringfiske och myllande liv på strandängarna.Sommarens prunkande blomsterängar och båtupplevelse utöver de vanliga. När sommaren övergår i höst kommer gäddfisket igång. På vintern kallas Kristianstad med rätta örnstaden,efter som fler än 50 havsörna tillbringar vintern här tillsammans med tusen tals gäss.
Min önskan är att få någon havsörn på bild.
Den 3 mars 2013 var en fin skön och solig dag.Och för första gången filmade jag med min lilla Sony kamera.Blev en hel del,men innan jag kunde få rätt på filmerna tog sin tid.Visar tre av de lite bättre filmerna här.



 

Naturum. Bilden är från 2012.
 

20 kommentarer:

  1. Härligt att gå runt så där och få uppleva saker i naturen,underbart. Det gick bra att filma med din kamera ser jag,
    Så vackra blombilder du har i headern,tulpaner köper jag en bukett i veckan just nu och njuter av**
    Kram vännen och ha det gott♥♥

    SvaraRadera
  2. vilket fint ställe
    du lyckades ju riktigt bra med att filma redan första gången :)
    kramar

    SvaraRadera
  3. Hejsan Eva här uppe är det kallt igen. Jag köpte en ny bukett tulpaner idag, bild kommer i morgon. Kram

    SvaraRadera
  4. Var det inte kallt att stå så högt uppe och filma??Märkligt att det ska vara så svårt att få ett intyg..Kämpa på !!! Nattikram!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det låter som en underbar plats att besöka, ska kolla in dina filmer om en stund! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  6. Å´så fint du gjort här hos dig! Fina små filmsnuttar...där passade folk på att få lite härlig sol också! Här är -14 grader denna morgon. kramiz

    SvaraRadera
  7. Härliga filmer du bjuder på :) Nu får gärna våren komma. Kram

    SvaraRadera
  8. Gomorron i stugan. Vad duktig du är. Fina filmer. Cupcakesen var roliga att göra. Roligare än att äta dem. Sött så vansinnigt men barnbarnen älskade dem. Ha en fin dag. Kramen

    SvaraRadera
  9. Hej du,,Jag är precis hemkommen från Uppsala,,sol men kallt har vi..Du får ju vår flera veckor före mig,,Verkar vara ett fint ställe du filmat på..Haé Kram.

    SvaraRadera
  10. Tack, dom kokostopparna och lite annat hamnar hos en gemensam bloggvän idag om snigelposten sköter sig.
    Fina filmer.
    Kram och ha en bra dag

    SvaraRadera
  11. Ja att få en havsörn på bild vore nåt! Fina snuttar Eva,trevligt med så härliga turer. Ha nu en underbar dag vännen, kram Bitte (Britt -Inger ) :)

    SvaraRadera
  12. Vilken vy och vad härligt och fridfullt det måste vara att gå där :)

    SvaraRadera
  13. Det är underbart med naturrum. Fantastiskt att kunna njuta i lugn och ro. Det är bra att man satsar på folks fritid!
    Jättebra skärpa i filmerna! Kramar

    SvaraRadera
  14. Måste vara spännande att titta på vattenriket. Ha det bra !

    SvaraRadera
  15. Okidoki,,Det är för jävligt att man inte kan låta våra fåglar och andra djur med få vara ifred..Hoppas dom får tag på marodörerna..Haé Kram.

    SvaraRadera
  16. Åh så fint.
    sv: Tack så väldans mycket kära du! Åh, så glad jag blir.
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera!
    Kram. ♥

    SvaraRadera
  17. sv: Åh ja, doften av nybakat är så hemtrevligt fin & mysig. Frukostbullarna blev väldans goda, rekommenderar jag verkligen!
    Lördagskramar. ♥

    SvaraRadera
  18. Finfina filmer!
    Naturen kan då vara vacker. Även så i Thailand ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  19. sv: Nämen åh, så otroligt glad jag blir att du tycker det. Tusen tack finaste!
    Torsdagskramar. ♥

    SvaraRadera